Talán azért, mert nem tudom
eldönteni, hogy egy lelkem van, mely három részből áll, vagy
több lelkem van, melyek különálló egyként, de együtt vannak e
világi sírjukba zárva.
Az is megtörténhet, hogy a szellemem
és a lelkem van bezárva testembe, mindaddig, míg nem találnak
egy megfelelőbb testet, -ha majd a jelenlegi hasznavehetetlen lesz-,
amelyikbe majd átköltözve, szállnak fentebb, vagy lentebb az
emberi életek rangsorán. Mert ember vagyok és optimista, tehát
eszem ágába sincs állati testnek átengedni magamból azt, ami
hallhatatlan és megsemmisíthetetlen.
Nehogy azt higgyétek, a buddhista
tanok követője vagyok, tulajdonképpen semmilyen tant nem követek,
csak úgy szabadon csapongok mindenfelé, nehogy valaki azt merje
állítani rólam, hogy rabszolgasorsa ítéltem azt, ami szabadnak
teremtetett.
Mert isteni a szellem, a lélek, és
ezért nem szabad egy nyamvadt testbe zárni őket, hagyni kell, hadd
szálljanak kedvükre szabadon.
Ezzel a szabadsággal kezdődnek a
gondok, mert amikor szabadjára engedem lelkem egyik részét, vagy
egyik lelkem, valaki azonnal be akarja fogni, hogy bezárja valahova,
ezzel mintegy fogságba ejtve testem is.
Itt aztán nem tudom mit tegyek, mert
igaz, a szellemem nem tudja bezárni emberfia, de ha lelkem egyik
része, a testemmel együtt fogoly, a szellemem egyedül nem tud mit
kezdeni a szabadsággal.
Mert hiába szállna mindig felfelé a
szellem, ha ott egy rabul ejtett lélek, mely a testnek parancsol,
mert valahogy közelebb áll hozzá.
Ezen filozófiai morfondírozásnak az
az oka, hogy nem vagyok meggyőződve, ha helyes az elmélet, mely a
szellemet egy kalap alá veszi a lélekkel. Mert szerintem csak a
szellem van a kalap alatt, legalábbis ott lenne a helye, a lélek
valahol lentebb a mellény alatt bujkál.
Gyakorlati példa erre az, hogy a
szellemi és lelki élet nem egy és ugyanaz, a kettő sokszor
egymástól majdnem függetlenül létezik. Van aki csak lelki életet
él, elhanyagolva a szellemit, és fordítva.
Például, egy vallásba, vagy szektába
nyakig elmerült ember, akinek lelkét valamilyen fondorlattal
csapdába ejtették, már nem képes szellemi életet élni.
Elsősorban nem engedi környezete, mely lelkét megkaparintva
igyekszik szellemét minél távolabb tartani, nehogy ez véletlenül
a lelkével beszélve, megpróbálja azt is, a szabadság
gondolatával megfertőzni.
Mert, mint mondottam a szellem mindig
szabad, azt nem lehet megbéklyózni, mert inkább elköltözik
valahova, mintsem rab legyen. (Ez lenne a gondolatok szabadsága.)
Ha pedig egy ember lélekfogatán nincs
kocsis, hiányzik az ész erénye, ami a bölcsesség, és csak az
önfejű lóra bízza magát, azaz csak vágyainak engedelmeskedik,
sokszor megfeledkezve a mértékletességről, bizony mondom, nincs
olyan jó ló, amelyik helyes irányba terelné fogatát.
A mértékletesség pedig mindenben
kötelező, hiába állítják sokan az ellenkezőjét, nemhiába a
közmondás: „a jóból is megárt a sok”. A túlbuzgóság már
nem erény, hiszen nem bátorságot jelent, hanem elfogultságot
valami, valaki iránt; amivel, akivel gyáva az illető
szembeszállni, mert lelkét félti, mit sem törődve bujdosó
szellemével és annak sivár életével.
A materialista elveket valló emberek,
nyilvánvalóan nem élhetnek se szellemi, se lelki életet, hiszen
tagadják mindkettő létezését, habár ha igaz lenne a tévhit,
miszerint a léleknek súlya van, azaz fix 21 gramm, bukfencet hányna
minden ilyen elmélet.
Marad még egy nagyon kis százalék,
aki képes szellemi életet élni, igaz háttérbe szorítva egy
kissé a lelkit, egyesek csak annyira, hogy el ne csökevényesedjen,
míg mások teljesen.
De nehogy filozófiai lábjegyzetnek
tűnjék írásom leírom egyszerűen: - aki csak a dogmák világában
ringatja lelkét, az előbb-utóbb szellemileg visszafejlődik, aki a
naturalizmus híve, az rájön idővel, hogy a léleknek súlya van,
csak nem grammban mérik, a szellemi életet élők pedig azért nem
válnak mindig „nagy szellemmé”, mert legtöbbször idővel
elhanyagolják lelki életük azon részét, amelyik szellemüket
segítené a szép és jó keresésében.
Nem egyszerűek hát ezek a
szellem-lélek problémák, ezért nincs is rá egy egységes
magyarázat, csak vélemények és ezért mertem én is véleményt
nyilvánítani, összekeverve egy kicsit a filozófiai nézeteket.
Ez a vélemény meg csakis azért
szorult ki belőlem, mert sétálgatva az emberek között
észrevettem, hogy a szellemi életre egyre kevesebben fektetnek
hangsúlyt. A legtöbben materialisták lettek, sajnos még azok is,
akik állítólag a lelkek megmentésével foglalkoznak, szellemi
tevékenységet folytatva.
No comments:
Post a Comment